emmapb

Mina älskade matlådor

Publicerad 2017-11-08 15:44:47 i Allmänt,

Hello!
 
Energi människan är tillbaka! Även fast jag gillar att ha mycket att göra hela tiden som jag tjatat om så mycket så måste jag börja lära mig att ta det lugnt och känna efter och de fick jag verkligen smaka på i Fredags där mitt huvud i princip gav mig en riktig käft smäll och påpekade att jag måste börja ta hand om mig själv. Dom stunderna är aldrig roliga men när man väl har fått dom så vet jag att nu måste jag börja tänka om. Dock så känner jag att jag har så mycket som jag vill göra hela tiden och fixa och trixa med men allt samlas i mitt huvud och jag vet inte riktigt  vart jag ska börja och så slutar det med att jag inte gör nått av de för att det blir för mycket. Men jag vet mitt problem och jag har nu börjat ta tag i det. Jag tänker inte vara 25 och gå in i väggen. Nu är det planering och framförhållning som gäller! =) Saker som jag också tycker om.
 
Men i alla fall nog pratat om hur jag mår. Nu till det jag kände för att skriva om idag. Mina matlådor! =)
 
I söndags så gjorde jag massa matlådor. Som jag också tjatat om tidigare så försöker jag håll mig till en växt baserad kost. Jag är inte vegan men jag äter vegansk mat. Att göra matlådor är typ det som underlättar vardagen mest. Man sparar så mycket tid och slipper tänka "Vad ska jag äta för mat idag?" I Söndags tog det mig ca 1,5 timme om inte mindre att göra 15 st matlådor med 6 olika rätter. Mycket mat och lite tid, väldigt enkelt och effektivt.
Jag äger ju tyvärr inte heller en diskmaskin så att göra allt på en gång underlättar också disken under veckorna. Då blir det en matlåda, bestick och ett glas i stället för stekpanna, kastruller och allt möjligt man använder för att laga maten. Det enda som jag faktiskt gör dagligen är frukosten till dagen efter för det är inte så gott med en smoothie eller mackor som har legat i flera dagar. Det vill man gärna ha fräscht. Men det är också sånt som tar 0 tid att göra.
Jag brukar göra det medan jag håller på att värma middagen. Sen behöver jag inte tänka på de heller.
 
När jag gör mina matlådor så blir det ofta att jag lägger ner lite mer energi i dom också. Jag tycker att maten blir roligare att äta och man ser mer fram emot det om den är lite färgglad och ser god ut. Man blir ju inte så sugen på att äta något som ser tråkigt och äckligt ut.
 
Såhär såg det ut när jag började
 
Det ser inte ut att va så mycket som det faktiskt är.
 
Och såhär såg det ut när jag var klar
 
Man ser ganska tydligt att jag gillar ordning och reda även i mina matlådor xD
 
På första raden har vi min frukost som jag åt i Måndags. En skogsbärssmoothie med knäcke och sallad.
 
På rad nr 2 har vi pastasallad med vegobitar
 
 
På rad nr 3 har vi ungsbakade grönsaker med potatis och bönbiffar
 
 
 
På rad nr 4 har vi sötpotatisnudlar med wook grönsaker och vegobitar
 
 
På rad nr 5 har vi ungsbakade grönsaker och potatis igen men med grönsaksbullar denna gång
 
 
 
Och sist men inte minst så har vi rad nr 6 där vi har bönpasta med sojafärs grönsaker och tomatsås
 

Här har vi då matlådor för en hel vecka. Förutom frukosten då. Det är både lunch och middag. Hur skönt som helst!  =)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Emma 25 år och bor i Södertälje

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela